Nilai Ilmu dan
Maklumat
(a) Ilmu
Firasat
Ilmu firasat merupakan satu
cabang daripada ilmu makrifat. Ia adalah jalan atau kaedah kedua bagi
membolehkan kita membaca yang tersirat untuk disuratkan. Ilmu firasat lebih
merupakan gerak hati, rasa di mana seseorang dicampakkan ilham ke dalam hatinya
oleh Allah S.W.T. untuk memahami perkara-perkara yang tersirat. Ianya bukan
ilmu yang berasaskan pemikiran, renungan, pengamatan atau kajian. Ianya
diperolehi dengan secara tiba-tiba, jatuh ke dalam hati insan itu. Dia akan
merasa senang hati, seronok, tenang atau terhibur apabila berhadapan dengan
perkara-perkara yang akan membuahkan kebaikan kemudiannya. Atau merasa perasaan
meluap, kebencian, tidak sedap hati dan sebagainya apabila berhadapan dengan
perkara-perkara yang akan mengakibatkan terjadinya keburukan. Ilmu yang
didapati dari bentuk ini berbeza dari psikologi.
Ilmu
psikologi adalah hasil pembacaan, pengamatan, kajian dan hasil kerja-kerja
akal, manakala ilmu firasat adalah gerak hati yang dicampakkan oleh Allah.
Sebab itulah mereka yang memperolehi ilmu firasat tidak menghadapi masalah
keletihan akal kerana ilmunya lahir dari pacaran hati yang terikat dengan tali
keimanan, yang digariskan atas syariat Allah walaupun ianya dapat menghasilkan
ilmu yang banyak. Kaedah yang paling berkesan dan pratikal sekali yang boleh
diperolehi oleh manuasia dalam menilai dan memahami perkara-perkara yang
tersirat dengan tepat ialah melalui ilmu kasyaf (pandangan tembus), iaitu
sebahagian dari ilmu mskrifat juga.
Di
sini insan tadi, Allah akan mengangkat hijabnya hingga dapat melihat alam roh
dengan sebenar-benarnya. Sehinggakan apabila melihat seseorang, ia boleh
melihat sama ada orang itu berkepala babi atau berkepala kambing atau berkepala
ular dan sebagainya. Pasti secara lahirnya sifat-sifat itu akan terpapar pada
tingkah laku peribadi tersebut. Malah bukan itu sahaja, ada yang dapat melihat
pokok-pokok bertasbih, ayam membaca al-Quran dan sebagainya yang mana ini semua
dianggap pelik bila diukur dengan kaca mata lahiriah.
(b) Ilmu
Pendukunan
Jika kita halusinya dari sudut
sosial masyarakat, ternyata dukun merupakan suatu institusi terpenting yang
mengakari tradisi pribumi kita yang kaya dengan seni dan sejarahnya. Secara
terbuka mahupun secara senyap, dukun tetap menjadi ‘pakar rujuk’ kepada semua
lapisan masyarakat di Malaysia sehingga kini terutamanya dalam kalangan orang
Melayu. Kepada orang kampung misalnya, dukun dicari jika anak menangis pada
waktu tengah malam. Kepada anggota kelas menengah yang tinggal di bandar, dukun
dianggap penting sebagai pembekal tangkal untuk mereka menghadapi pancaroba
hidup kota yang semakin menekan. Kepada para peniaga gendut lagi kaya pula,
dukun dianggap dapat membantu mereka membuka peluang baru dan mengekalkan
kemewahan. Kepada ahli politik, dukun amat penting untuk menujum masa depan dan
mengenal siapa kawan dan lawan.
Lazimnya,
kekuatan serta kewibawaan seseorang dukun bukan hanya berpunca daripada
kemujaraban ubat-ubatannya, puaka serapah jampinya, atau kehebatan kuasa
ghaibnya. Pengamatan masyarakat umum, khususnya kelompok sosial pengikut yang
taat setia pada dukun, juga penting dalam mencipta, mempertahan dan
menghebahkan imej ‘kesaktian’ seseorang dukun. Panduan simbiotik antara ‘yang
nyata’ (the real) dan ‘yang dibayangkan’ (the imagined) telah mengangkat dukun
ke suatu kedudukan teristimewa pada pandangan orang ramai (Shamsul Amri
Baharuddin, 1993: 31). Oleh hal yang demikian, ‘yang nyata’ tanpa ‘yang
dibayangkan’, atau sebaliknya pasti akan mengurangkan kehebatan dan kesaktian
seseorang dukun itu.
Bagi
dunia yang lebih sekular, moden dan tidak super-natural sekalipun, masih juga
mempunyai institusi ‘dukunnya’, tetapi diberi nama lain, seperti ‘pakar’,
‘pakar rujuk’, ‘perunding cara’, ‘penasihat utama’ dan sebagainya. Secara
kebetulan, ramai di antara mereka ini bukanlah anak watan, tetapi selalunya
orang lain. Ada juga yang mahir dan terkenal dalam bidang bersifat saintifik
dan teknologikal serta tidak kurang juga yang dikatakan serba mengetahui dalam
bidang ekonomi dan sains sosial. Ada juga yang bersendirian dan ramai yang
telah menubuhkan firma perunding cara professional masing-masing bersama teman
atau orang lain. Menurut Shamsul Amri Baharuddin (1993: 31), ada juga
segelintir dukun yang dikenal sebagai scholar
of fortune (sarjana upahan), seperti soldier of fortune (soldadu upahan),
kerana mereka ‘mendagangkan’ pengetahuan, seperti peniaga pasar malam
mendagangkan ikan kering, belacan dan ayam panggang untuk mendapatkan wang
semata-mata. Tetapi, tidak semua ‘mendagangkan’ ilmu ghaibnya, masih ramai lagi
dukun yang tidak meminta wang setelah mengubati pesakit.
(c) Ilmu
Jampi
Perkataan al-Ruqa adalah kata
jamak kepada perkataan Ruqyah iaitu jampi mantera. Jampi mantera merujuk kepada
‘bacaan yang memiliki ciri-ciri berdoa dan memohon perlindungi dan pertolongan’
yang dibacakan terhadap mereka yang sakit dengan tujuan untuk merawat penyakit
yang menimpa mereka, seperti penyakit demam, disengat ular, dirasuk jin dan
sebagainya. Jampi merupakan salah satu cara yang terdapat dalam aspek perhubungan
dengan makhluk ghaib seperti hantu, penunggu, jin dan sebagainya. Jampi ialah
susunan kata-kata yang puitis, mempunyai makna tertentu untuk sesuatu maksud
atau tujuan tertentu. Jampi merangkumi serapah, penawar, tangkal dan
sebagainya. Jampi juga dilafazkan sebagai kata-kata magis yang membawa makna
dan pengertian serta maksud tertentu sebagai alat mengubat penyakit. Serapah
digunakan sebagai alat untuk mengelak daripada gangguan makhluk halus. Manakala
penawar pula bertujuan unutk menyembuhkan penyakit. Contoh jampi adalah seperti
dibawah:
Batang kana batang kadam,
Batang buruk sangkar babi,
Hilang senak hilang tajam,
Aku tawar mintak menjadi,
Tajam tumpul tawar bias,
Aku naikkan tawar,
Aku turunkan bias,
Berkat doa La...
(Jampi Cika)
(d) Upacara
Jampi
Jampi ataupun mantera ini boleh
dikatakan terdapat dalam setiap upacara mengubati pesakit. Contohnya dalam
perubatan menggunakan mayang pinang yang juga disebut orang mengulik mayang.
Apabila seseorang itu jatuh pengsan atau jatuh sakit dengan tiba-tiba dukun
akan dipanggil. Setelah kemenyan dibakar dan jampi diucapkan, dukun akan
memulihkan pesakit dengan mengulik mayang. Caranya mayang pinang dikopek
daripada seludang dan jampi akan dibacakan. Mayang yang sudah terurai itu
diulik dan dikebas-kebas ke atas pesakit beberapa kali sambil bomoh membaca
jampi yang panjang. Proses ini dibuat beberapa kali sehingga pesakit itu pulih
dan terjaga dari keadaan tidak sedarkan diri. Jampi yang dibacakan ini
bertujuan memujuk hantu atau jin yang merasuk pesakit tadi segera meninggalkan
pesakit dengan bantuan mayang pinang yang diulik beberapa kali. Jampi ulik
mayang yang selalu didengar ialah:
Ulik mayang diulik,
Ulik dengan jala jemala,
Ulik mayang diulik,
Ulik dengan tuan puteri,
Yang laut balik ke laut,
Yang darat balik ke darat.
Selain
daripada mengulik mayang, jampi juga turut digunakan semasa mengurut pesakit.
Mengurut ialah satu daripada aktiviti perubatan Melayu yang popular. Mengurut
terdiri daripada lima katogeri iaitu mengurut orang patah tulang, orang terseliuh
urat atau terkilir, orang bersalin, untuk sedapkan badan dan sebagainya.
Mengurut orang yang patah tulang memerlukan kepakaran yang tinggi. Tidak semua
tukang urut tahu mengurut orang patah tulang dan jika berlaku kesilapan semasa
mengurut, kemungkinan pesakit akan pincang atau tempang sepanjang hayat.
Setalah diurut, tempat yang patah akan dibebat yang bermaksud dibalut dengan
kain berisi halia yang ditumbuk lumat dan dicampur dengan sedikit minyak tanah
pada bahagian yang patah. Contoh jampi bagi mengurut pesakit yang terkilir
adalah seperti berikut:
Lilih batang terkilih,
Terkilih air di bawah batang,
Aku menangkal si....terkilih,
Sekian urat sendi mendatang.
Titi batang ke titi,
Titi air di bawah batang,
Jangan bengkak jangan berisi,
Sekian urat sendi mendatang.
(e) Ilmu
Pengasih
Ilmu guna-guna (At-Tiwalah) atau
disebut juga sebagai ilmu pengasih (Mahabbah) adalah salah satu bentuk sihir
yang berasal dari jin. Perbuatan tersebut adalah musyrik kerana meyakini
bahawa guna-guna itulah yang dapat mempengaruhi hati seseorang sedangkan ianya
adalah perbuatan syaitan. Guna-guna yang mendatangkan kemusyrikan adalah
disertai dengan jampi-jampi untuk meminta bantuan jin. Terdapat beberapa tanda
yang menunjukkan bahawa seseorang itu telah terkena ilmu pengasih. Antara
tanda-tanda tersebut adalah seperti asmara dan cinta yang berlebihan, tidak
dapat menahan rasa cintanya. Selalu teringat kepadanya, mentaati segala
kemahuannya dan keinginan yang sangat besar untuk selalu melakukan hubungan
seks. Ilmu ini disasarkan kepada individu-individu seperti
individu lelaki atau perempuan yang:
- Benar-benar ikhlas dan jujur untuk berumah tangga, tetapi ditolak disebabkan kemiskinannya.
- Benar-benar ikhlas dan jujur untuk berumah tangga, tetapi ditolak disebabkan rupa parasnya.
- Cacat fizikal tetapi mampu menyara kehidupan berkeluarga.
- Telah menjadi duda atau janda tetapi jujur dan ikhlas ingin berumah tangga.
- Berumur tetapi jujur dan ikhlas ingin berumah tangga.
- Benar-benar jujur dan ikhlas berusha menyelamatkan individu lain dari melakukan maksiat dan dosa.
- Berusaha menyelamatkan rumah tangga yang bermasalah.
- Maruah keluarga atau dirinya dicabar, dihina dan dimaki dikhalayak ramai.
- Dizalimi atau dipermainkan secara sengaja.
Oleh
itu, tidak wajar dan berdosa bagi mana-mana individu yang menyalahgunakan ilmu
ini. Perbuatan yang baik dengan niat yang betul akan dibalas Allah S.W.T dengan
pahala, keberkatan dan nikmat rahmatnya.
(f) Maklumat Tentang Strata Sosial Masyarakat
Maklumat tentang strata sosial masyarakat dapat dilihat dengan begitu jelas pada sistem sosial masyarakat Melayu tradisional. Perkataan tradisional biasanya menggambarkan keadaan atau sifat sesuatu masyarakat sebelum kuatnya pengaruh modenisasi. Tradisional juga dihubungkan dengan cara hidup masa lampau. Ada dua penekanan yang penting tentang corak masyarakat Melayu tradisional iaitu masyarakat feudal Melayu yang wujud pada zaman kerajaan Melayu Melaka pada abad ke-14 atau abad ke-15 dan masyarakat sebelum campur tangan Inggeris abad ke-18 dan abad ke-19.
Struktur masyarakat tradisional belum
dipengaruhi oleh kuasa British sebelum abad ke-19, kerana walaupun kuasa luar
yang terawal telah ada, struktur masyarakat sebenarnya masih bersifat
tradisional. Walaupun Portugis telah sampai pada tahun 1511, cara pentadbirannya
disesuaikan dengan sistem masyarakat Melayu semasa dengan pengertian bahawa
personel (pegawai, kakitangan) sahaja yang baharu tetapi sistem keseluruhannya
tidak dirombak.
Struktur masyarakat Melayu tradisional
merupakan lanjutan cara pemerintahan Hindu yang mengakibatkan perpecahan
masyarakat berasaskan golongan bangsawan dan golongan rakyat. Rakyat hidup
berkelompok dengan komuniti yang kecil berasaskan wilayah yang sama, selalunya
di kawasan persisiran. Wujud pula perbezaan sosial antara mereka yang
dihubungkan oleh faktor, misalnya pembahagian kerja, status dan kuasa. Dalam
sistem hierarki, golongan bangsawan mempunyai prestij yang tinggi daripada yang
lain. Kuasa yang dipegang oleh golongan bangsawan juga mencerminkan peranan
mereka dalam membuat keputusan terhadap orang lain dan melahirkan darjah
perbezaan yang memungkinkan struktur masyarakat tradisional dapat dikaji.
(g) Adat
Istiadat
Menurut
Jelani Harun (2010), adat istiadat Melayu adalah sebahagian daripada asas
pengenalan bangsa Melayu. Sejak sekian lama, masyarakat Melayu sangat
menekankan agar tahu adat dan memelihara istiadat dalam kehidupan seharian.
Orang yang tahu adat akan sentiasa dihormati oleh masyarakat dan tahu pula
menghormati masyarakatnya. Adat memberi panduan kepada masyarakat supaya
sentiasa berada dalam batas nilai dan norma yang disusun oleh masyarakat.
Perhubungan adat istiadat dengan sistem nilai masyarakat membentuk sebahagian
daripada ciri utama keperibadian bangsa Melayu yang tahan zaman sehingga ke
hari ini.
Dalam Kamus Dewan (2005:8), istilah ‘adat’ dimaksudkan
secara umum sebagai ‘peraturan yang sudah diamalkan turun-temurun di dalam
sesuatu masyarakat sehingga menjadi hukum dan peraturan yang harus dipatuhi’.
Sementara ‘istiadat’ pula membawa maksud ‘peraturan atau cara-cara melakukan
sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan, adat kebiasaan, resam’. Nilai kebesaran
dan kemuliaan adat (custom) amat
bergantung kepada bagaimana adat itu diamalkan mengikut istiadat (customs and ceremonial) yang diwarisi
dari generasi yang terdahulu. Adat dan istiadat merupakan dua unsur yang saling
berkaitan antara satu sama lain. adat tidak akan membawa apa-apa makna
sekiranya tidak dilaksanakan mengikut istiadat yang sepatutnya.
Adat istiadat raja-raja Melayu dapatlah dimaknakan secara
lebih khusus sebagai nilai, kepercayaan pegangan atau perkara-perkara yang
menjadi amalan turun-temurun institusi kesultanan Melayu yang harus dipatuhi
oleh masyarakat yang tinggal atau berada di istana. Adat istiadat kesultanan
Melayu berperanan sebagai peraturan dan ritual budaya hidup raja-raja dan
pembesar yang perlu diamalkan selagi institusi kesultanan itu masih wujud.
Dengan ini, maksud adat istiadat raja-raja agak berbeza daripada maksud ‘adat’
dan ‘istiadat’ msyarakat Melayu secara umum yang terdapat dalam Kamus Dewan di
atas kerana dalam konteks tradisi raja-raja, adat istiadat adalah sesuatu yang
lebih sacral atau magis sifatnya.
Sistem adat berlaku dan bergerak dalam masyarakat sebagai
norma perhubungan antara manusia di samping norma perhubungan dengan ekologi
dan alam ghaib. Norma perhubungan sesama manusia inilah yang banyak merupakan
‘adat’ dalam tanggapan biasa. Seluruh susunan peraturan yang biasa menjadi asas
penilaian dan ukuran kelakuan atau fiil manusia dalam pergaulan dan percampuran
adalah adat (Boris Parnickel, 1997:59). Bergantung kepada bidang pergaulan atau
interaksi itu, maka adat membahagikan corak perhubungan dan kelakuan itu kepada
pelbagai bentuk dan peri. Jika digunakan penggolongan dari adat Minangkabau,
maka perhubungan manusia itu terdiri dari ‘adat yang teradat’, ‘adat yang
diadatkan’, dan ‘adat istiadat’. Kesemua ini merupakan sebahagian daripada apa
yang disebutkan dalam istilah hukum atau perundangan sebagai hukum adat.
Berasaskan pembahagian corak hubungan ini,
adat membahagikan masyarakat Melayu itu sebagai bersifat tinggi rendah dengan
“setiap orang pada kedudukannya”di samping ada pula tanggapan sama rata “duduk sama rendah”. Antara kedua-dua
tanggapan ini, kelihatan ada pertentangan namun kedua-duanya pada satu pihak
adalah gambaran dari dua sistem yang berbeza dalam budaya Melayu. Pertama,
susunan tinggi rendah adalah sistem kerajaan dan kedua, susunan sama rata
adalah sistem rakyat (Boris Parnickel, 1997:60).
Adat juga melahirkan pelbagai konsep
budaya bukan sahaja untuk mengikat dan memajukan susunan kerajaan itu, bahkan
memberi kelebihan bagi memelihara serta mengekalkan susunan itu sebagai suatu social order. Di sini kita dapat lihat
kekudusan dan keagungan kuasa dari alam tabii dan semesta (kosmos), di mana
sang raja menjadi perantara dan penghubung antara manusia dengan alam semesta
dan ghaib itu. Keagungan kuasa alam itu bukan sekadar didukung oleh raja,
bahkan diresapi sehingga raja itu menjadi personifikasi dari kuasa agung alam.
Jadilah segala yang berkaitan dengan raja itu sebagai seseorang yang kudus dan
suci sehingga kepada jejak kakinya, apatah lagi terhadap diri dan tubuhnya
hingga ke kepala.
(h) Adat
Temenggung
i.
Latar belakang
Adat Temenggung diamalkan di semua negeri-negeri Melayu kecuali Negeri Sembilan.
Adat Temenggung disusun oleh Datuk Ketemenggungan, iaitu abang tiri Datuk
Perpatih Nan Sebatang di Palembang. Adat ini dibawa masuk ke Melaka pada awal
abad ke-15. Dari Melaka, Adat Temenggung disebar ke negeri-negeri Melayu yang
lain dengan perkembangan Empayar Melaka.
ii.
Ciri-ciri
a. Lebih mementingkan lelaki
Adat Temenggung mengiktirafkan lelaki menjadi ketua keluarga. Maka, adat ini
dikatakan lebih mementingkan pihak lelaki. Dalam hal perwarisan harta, lelaki
yang mewarisi harta iaitu dari ayah kepada anak lelaki. Adat Temenggung juga
mengkehendaki seseorang isteri tinggal bersama dengan keluarga suaminya. Selain
itu, Adat Temenggung menganggap kedua-dua pihak keluarga sama penting.
Perkahwinan di antara dua orang sepupu dibenarkan asalkan kedua-dua orang tua
tidak mempunyai pertalian darah.
b. Undang-undang bersifat kekerasan
Sama seperti Adat Perpatih, undang-undang Adat Temenggung berbentuk peribahasa,
bidalan dan sebagainya. Tetapi undang-undangnya bersifat kekerasan. Setiap
orang yang melakukan kesalahan, dia akan di hokum dengan hukuman berat. Sebagai
contoh, seseorang yang membunuh akan dijatuhkan hukuman mati. Mereka percaya
bahawa hanya menggunakan kekerasan sahaja dapat mengurangkan niat seseorang
untuk melakukan kesalahan.
c. Mempunyai unsur autokratik
Adat Temenggung mengutamakan kedudukan istimewa dan kebesaran pemerintah. Ia
bukan sahaja memberi kuasa kepada pemerintah tetapi juga kepada para pembesar.
Oleh itu, golongan pemerintah mempunyai kuasa berlebihan. Dengan itu, adat ini
dikatakan bersifat autokrasi dimana semua kuasa adalah terletak dalam tangan
pemerintah dan pembesar.
h) Adat
Perpatih
i.
Latar belakang
Adat Perpatih diamalkan di Negeri Sembilan dan Naning oleh orang Minangkabau.
Adat Perpatih dibawa oleh orang Minangkabau dari Tanah Tinggi Padang, Sumatera
ke Negeri Sembilan pada abad ke-17. Adat Perpatih diasaskan oleh Datuk Perpatih
Nan Sebatang dari Sumatera dengan nyanyian “Asal Usul Adat Perpatih”. Semua
undang-undang Adat Perpatih kecuali undang-undang Sungai Ujong diwarisi secara
turun-temurun.
Ciri-ciri
Ciri-ciri
a. Lebih mengutamakan golongan perempuan
Adat Perpatih lebih mengutamakan golongan perempuan. Hal ini dapat dilihat
dalam soal-soal pembahagian harta benda dan jurai keturunan. Ini bukan bermakna
lelaki lebih rendah tarafnya daripada perempuan tetapi mereka lebih suka
mengembara atau merantau untuk mencari penghidupan baru yang lebih baik. Maka,
golongan wanita mesti dibekalkan dengan harta benda sebagai nafkah. Selain itu,
selepas berkahwin, orang lelaki mesti meninggalkan kaumnya dan mengikut kaum
isterinya. Walaupun adat ini mengutamakan golongan perempuan, tetapi dari segi
pentadbiran, lelaki merupakan pemegang tampuk pemerintah tertinggi seperti
jawatan Yamtuan Besar.
b. Undang-undang bersifat pemulihan
Undang-undang tidak disimpan atau dimaktubkan dalam bentuk rekod bertulis
tetapi berbentuk bidalan, peribahasa, pantun dan sebagainya. Dari segi
sifatnya, undang-undang jenayah adalah lebihbertimbang rasa, berperikemanusiaan
dan bersifat pemulihan. Seorang yang membuat kesalahan akan didenda mengikut
kesalahannya. Mangsa akan diberi ganti rugi. Contohnya, jika seseorang itu
dilukakan dia akan diberi ganti rugi dalam bentuk ayam atau kambing bergantung
kepada besarnya luka itu. Adat ini percaya bahawa orang yang melakukan jenayah
boleh mengubah perangai mereka.
c. Mempunyai unsur-unsur demokrasi
Adat Perpatih adalah bercorak demokrasi, iaitu orang ramai dilindungi oleh
undang-undang dan pemerintah sendiri juga mesti mengikut undang-undang dan
tidak boleh berbuat sesuka hati. Dalam bidang pentadbiran, kuasa pemerintah
dibahagikan di antara pemerintah, Undang, Lembaga, Buapak dan orang ramai. Ini
bermaksud, orang ramai memilih Buapak, Buapak memilih Lembaga, Lembaga memilih
Undang dan Undang memilih Yang Dipertuan Besar atau Yamtuan Besar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan