Memahami Falsafah Membaca Karya Agung
Falsafah dalam Karya Agung
Dalam penghasilan sesebuah karya tidak lengkap sekiranya pengarang tersebut tidak memuatkan falsafah-falsafah yang bersesuaian dengan penceritaan sesebuah karya. Bagi hikayat Abdullah terdapat lima falsafah yang dikemukakan iaitu ketuhanan, keadilan, kebenaran dan keindahan.
• Falsafah Ketuhanan
Falsafah ketuhanan yang dikemukan adalah mengenai kebencian karut dan tahyul masyarakat Melayu yang membelakangkan kuasa Allah S.W.T . Abdullah berfikiran rasional dan realistik dan tidak mempercayai bomoh, dukun dan pawang.
• Falsafah Keadilan
Falsafah keadilan yang dikemukan adalah berkaitan dengan kes Syed Yasin, kes kezaliman Sultan,
Keadilan Farquha yang sedia membantu golongan bawahan yang kesusahan
• Falsafah Kebenaran
Munsyi Abdullah menyatakan perkara kebenaran dalam hikayatnya. Perkara yang diceritakan merupakan sesuatu yang betul-betul berlaku dan diamalkan sehingga ke hari ini seperti kepercayaan tahyul oleh masyarakat Melayu.
• Falsafah Keindahan
Keindahan yang dimaksudkan dari segi bahasa, adat dan pemikiran yang diutarakan dalam hikayat. Hikayat Abdullah membawa perubahan tema, plot, dan jalan cerita seperti karya-karya yang ditulis dalam zamannya.
Dalam penghasilan sesebuah karya tidak lengkap sekiranya pengarang tersebut tidak memuatkan falsafah-falsafah yang bersesuaian dengan penceritaan sesebuah karya. Bagi hikayat Abdullah terdapat lima falsafah yang dikemukakan iaitu ketuhanan, keadilan, kebenaran dan keindahan.
• Falsafah Ketuhanan
Falsafah ketuhanan yang dikemukan adalah mengenai kebencian karut dan tahyul masyarakat Melayu yang membelakangkan kuasa Allah S.W.T . Abdullah berfikiran rasional dan realistik dan tidak mempercayai bomoh, dukun dan pawang.
• Falsafah Keadilan
Falsafah keadilan yang dikemukan adalah berkaitan dengan kes Syed Yasin, kes kezaliman Sultan,
Keadilan Farquha yang sedia membantu golongan bawahan yang kesusahan
• Falsafah Kebenaran
Munsyi Abdullah menyatakan perkara kebenaran dalam hikayatnya. Perkara yang diceritakan merupakan sesuatu yang betul-betul berlaku dan diamalkan sehingga ke hari ini seperti kepercayaan tahyul oleh masyarakat Melayu.
• Falsafah Keindahan
Keindahan yang dimaksudkan dari segi bahasa, adat dan pemikiran yang diutarakan dalam hikayat. Hikayat Abdullah membawa perubahan tema, plot, dan jalan cerita seperti karya-karya yang ditulis dalam zamannya.
Isu yang Dibangkitkan oleh Pengarang
Dalam
Hikayat Hang Tuah, pengarang telah menjelaskan mengenai watak Hang Tuah yang
fasih 12 jenis bahasa. Beliau pandai bertutur dalam bahasa Nagaram. Ketika
mengadap Kisna Rayan (Raja benua Keling-Bijaya Nagaram), beliau telah bercakap
menggunakan bahasa Nagaram. Beliau telah mempelajari bahasa tersebut daripada
seorang lebai. Kemampuan beliau ini adalah salah satu ciri penting seorang
tokoh epik iaitu bijak menguasai ilmu berbahasa di dunia.
Antara isu lain yang cuba untuk diketengahkan
oleh pengarang lagi adalah mengenai sifat ajaib yang dimiliki oleh Hang Tuah. Hang
Tuah mempunyai kebolehan yang luar biasa. Hang Tuah telah menunjukkan sesuatu
pertunjukan yang dianggap permainan. Beliau telah mengeluarkan suatu benih
pokok kayu. Apabila benih itu ditanam terus tumbuh serta berdaun dan sesaat itu
juga berbunga lalu berputik dan berbuah masak. Beliau telah memperolehi benih
itu melalui mimpi. Apabila sudah dimakan buahnya, dengan segera pohon itupun
ghaib. Kebolehan Hang Tuah yang luar biasa ini merupakan satu lagi bukti bahawa
beliau layak digelar wira epik.
Selain Hikayat Hang Tuah, terdapat
juga isu-isu dalam karya Sulalatus Salatin, misalnya mengenai sikap pemimpin.
Pemimpin janganlah mengikut hawa nafsu syahwat. Sultan Mahmud Melaka
digambarkan terlalu mengikut hawa nafsu syahwatnya menyebabkan dia dibenci oleh
rakyatnya. Raja Pahang berhasrat untuk menyerang Melaka setelah tunangannya Tun
Teja dilarikan oleh Laksamana ke Melaka. Tun Biajid juga menimang lembing untuk
membunuh Sultan Mahmud yang telah berlaku curang dengan isterinya. Semua ini
menunjukkan bahawa kesan pemimpin yang hanya mengikut nafsu akan membawa
kecelakaan dan konflik dalam negeri.
Selain itu, turut diceritakan mengenai
isu pantang larang sebagai adat istiadat dan perundangan negara. Dalam
Sulalatus Salatin aspek adat istiadat dan pantang larang merupakan elemen
perundangan dalam pentadbiran negara. Ia hendaklah dipatuhi oleh semua pihak
demi melahirkan kententeraman dan kemakmuran Melaka. Antaranya ialah pantang larang
berpakaian. Rakyat jelata dilarang dari menggunakan pakaian yang berwarna
kuning, di buat tepi tabir, ulasan bantal besar dan tilam, bungkusan barang,
dijadikan barang perhiasan, kain, baju dan destar, Begitu juga sekiranya ingin
masuk ke istana, seseorang itu harus memakai kain berpancung dan berkeris di
hadapan serta bersebai sekiranya berkeris di belakang akan dirampas.
Di samping itu, pantang Derhaka. Rakyat
jelata adalah ditegah sama sekali melakukan penderhakaan kepada raja. Hal ini sesuai
dengan pepatah Melayu yang mengatakan raja merupakan payung rakyat tempat
berteduh, pantang Melayu menderhaka, sekiranya seseorang itu menderhaka maka
balasan buruk bakal menanti, iaitu hukuman bunuh. Bagi penderhaka, ia tidak
layak untuk berada di atas bumi. peristiwa ini dapat dilihat dalam peristiwa
Hang Jebat yang mati di bunuh apabila bertindak menderhaka ke atas Sultan Mansor
menyebabkan beliau mati dibunuh di tangan sahabatnya sendiri, Hang tuah. Begitu
juga dengan mayatnya turut dibuang ke laut serta anak isterinya turut dibunuh.
Kaki tiang dan tanah bekas rumahnya turut dibuang ke laut. Betapa besarnya
kesalahan menderhaka yang dianggap tidak layak untuk berada di bumi.
Mengenal Ciri-ciri Karya Agung
Antara
ciri-ciri karya agung seperti Sulalatus Salatin, Hikayat Merong Mahawangsa,
Tuhfat al-Nafis, Hikayat Hang Tuah dan Bustanul Katibin adalah seperti berikut,
iaitu:
i. Lambang atau pesanan yang
disampaikan oleh karya.
ii. Nilai seni budaya dan falsafah
atau pandangan hidup bangsa
iii.
Nilai ilmu
iv.
Teknik kepengarangan dan seni
bahasa
Karya
agung banyak memperlihatkan tahap keunggulan kreativiti, seni persuratan dan
nilai budaya tinggi.
Membicarakan Karya Agung
Karya
agung ialah karya klasik yang telah meninggalkan kesan budaya, pemikiran,
pandangan dan falsafah hidup yang berkekalan dalam ingatan bersama sesuatu
bangsa. Karya itu dapat dianggap sebagai pembentuk dan cermin budaya dan
tamadun bangsa yang melahirkan karya itu. Ia melambangkan keunggulan daya cipta
bangsa itu untuk membentuk tradisi dan identitinya yang tersendiri. Kita
mengenal tamadun Greek, Cina, India, Mesir dan bangsa-bangsa yang lain melalui
karya seni, pemikiran, falsafah, sastera dan dicetuskan oleh pemikir, seniman
dan sasterawan zaman dahulu kala mereka yang mampu meninggalkan pengaruh yang
besar dan kekal sepanjang zaman, dipelajari, dijadikan petua, dikekalkan atau
dicerna oleh keturunan berikutnya sehinggalah hasilnya menjadi tradisi dan
warisan bangsa hingga ke zaman ini.
Karya Agung Melayu pula ialah karya
yang melambangkan keunggulan daya cipta seniman, penulis dan pemikir bangsa
Melayu dahulu kala dalam menggambarkan idealisme, nilai, pandangan hidup, adat,
budi, kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya melalui bentuk sastera
dan seni yang tinggi nilainya sehingga kesan seni, budaya dan falsafah kekal
sepanjang zaman dalam minda kolektif bangsa Melayu. Tamadun Melayu sepanjang
zaman banyak sekali dibentuk dan diwataki oleh tradisi sastera ini. Karya Agung
Melayu bererti karya agung yang ditulis atau diungkapkan atau dilisankan
(pepatah, pantun, lipur lara, dan lain-lain) dalam bahasa Melayu, tidak
mengambil kira kelompok bangsa/etnik dalam kawasan Dunia Melayu ini, sama ada
orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, atau orang Melayu Brunei, atau orang
Aceh, orang Bugis, orang Minangkabau, dan lain-lain yang menghasilkan karya
itu. Dari segi ini sempadan geografi dan etnik tidak timbul, tidak kira di
manakah daerah asalnya di Dunia Melayu ini, dan mampu mencetuskan dalam bentuk
dan gaya yang luar biasa, unsur-unsur pemikiran, sistem nilai dan kepercayaan,
falsafah atau pandangan hidup bangsa Melayu turun-menurun.
Membuat Analisis Kritis dan Mereviu Sebuah Karya Agung
Sulalatus
Salatin yang juga dikenali sebagai Sejarah Melayu merupakan kitab hasil
kepengarangan Tun Sri Lanang. Karya ini menceritakan zaman kesultanan Melayu
melaka yang dikatakan dibawa dari Goa. Goa yang selama ini dianggap di India,
sebenarnya merupakan suatu tempat yang terletak di Sulawesi Indonesia. Karya
ini telah dikarang oleh Tun Sri Lanang ketika beliau menjadi Bendahara Paduka
Johor antara tahun 1580 hingga 1615. Tun Sri Lanang telah dilahirkan di Bukit
Seluyut, Johor pada tahun 1565. Sulalatus Salatin mengandungi 15 bab.
Permulaan bab dibincangkan dengan
jurai keturunan raja Melaka sehingga pembentukan Melaka ataupun sesudah
pembukaan Melaka. Pembahagian perbincangan Sulalatus Salatin terbahagi kepada 2
bahagian, iaitu sebelum pembukaan kota Melaka (mengandungi 4 bab) dan selepas
pembukaan kota Melaka (mengandungi 11 bab). Karya Sejarah Melayu ini mempunyai
banyak versi. Namun, pembentang pada hari tersebut tidak memberitahu secara
jelas versi kitab yang dirujuk mereka untuk pembentangan pada hari tersebut.
Tiada dijelaskan juga mengenai perbezaan– perbezaan antara versi Kitab Sejarah
Melayu yang lain. Berdasarkan pembentangan yang lalu, dapat saya rumuskan
bahawa karya agung ini mengutarakan pelbagai falsafah dan etika di dalamnya.
Pada hari pembentangan, para pembentang telah mengutarakan tujuh falsafah,
iaitu ketaatan kepada pemerintah, keadilan, waad, nilai dan etika, adat,
keberanian, dan kekuasaan.
Dalam karya ini, falsafah ketaatan
dirujuk kepada beberapa orang tokoh yang disebut dalam karya ini, antaranya
ialah Demang Lebar Daun, Hang Tuah, Bendahara Paduka Raja, Hang Nadim dan
Bendahara Seri Maharaja. Demang Lebar Daun seorang yang taat apabila
membenarkan puterinya berkahwin dengan Seri Tribuana. Hang Tuah pula terlalu
taat kepada sultan sehinggakan rela menerima hukuman bunuh dari sultan setelah
difitnah berkelakuan sumbang dengan dayang. Hang Tuah rela dihukum biarpun
beliau tidak bersalah. Baginda Paduka Raja dikatakan taat kepada sultan apabila
akur dan tidak memprotes apabila anaknya, Tun Besar dibunuh oleh anak sultan
apabila bola sepak raganya terkena destar anakanda sultan lalu terjatuh ke
tanah. Berpegang kepada prinsip “adat Melayu tidak perbah derhaka” maka Baginda
Paduka Raja menerima perkara tersebut meskipun anaknya mati dibunuh. Kesimpulan
yang dapat dibuat dari falsafah ketaatan ini, konsep ketaatan yang diamalkan
terlalu keterlaluan dan terlalu mengagung–agungkan sultan biarpun tindakan
sultan tersebut adalah salah dan melampau.
Namun, kami berasa agak keliru kerana
Baginda Seri Maharaja dikatakan seorang yang taat kepada sultan. Hal ini
kerana, keengganan beliau mempersembahkan puterinya kepada Sultan Mahmud telah
menunjukkan ciri penderhakaan kepada sultan. Bendahara Seri Maharaja berpeluang
untuk membantah hukuman bunuh yang dijatuhkan ke atas beliau sekeluarga. Beliau
ketika itu dalam posisi sangat kukuh dari segi politik dan ekonomi sebaliknya
beliau melarang para pengikutnya daripada memberontak. Mungkin peristiwa ini
menabalkan beliau sebagai seorang yang taat kepada sultan.
Falsafah kedua yang dibentangkan adalah Waad. Waad merupakan kontrak sosial di
antara Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba. Jika waad ini dilanggar, maka
pelbagai bencana akan menimpa seperti menghidapi penyakit kerdal. Oleh itu,
wujudnya perkara tulah dan daulat. Saya melihat waad ini sebagai suatu kontrak
atau perjanjian di antara golongan pemerintah dan rakyat. Terkandung pelbagai
perjanjian yang bertimbal balik. Contohnya, rakyat tidak boleh menderhaka
kepada raja dan raja juga tidak boleh menzalimi rakyat. Rakyat tidak boleh
menderhaka dan perlu taat kepada raja. Perjanjian ini dapat membuatkan rakyat
tunduk patuh kepada raja da sekiranya tidak patuh, mereka akan ditimpa bencana.
Falsafah ketiga yang diutarakan ialah falsafah keadilan. Contohnya, Sultan
Muzaffar Syah wujudkan undang – undang untuk mengelakkan menteri melakukan
kesilapan. Ganjaran kepada kesilapan adalah hukuman. Dalam kitab ini, tidak
banyak yang ditonjolkan mengenai sikap raja yang adil. Ketidakadilan raja juga
dengan beraninya ditonjolkan oleh Tun Sri Lanang. Beliau patut dipuji kerana
tidak hanya menceritakan kebaikan sahaja, malah turut menceritakan kezaliman
raja terhadap rakyat dan pembesar–pembesarnya. Terdapat banyak peristiwa yang
mempamerkan ketidakadilan raja.
Falsafah keempat yang ditonjolkan
telah dalam pembentangan adalah falsafah adat. Adat merupakan peraturan yang
diamalkan sejak turun – temurun. Adat perlu dipatuhi. Dalam Kitab ini terdapat
banyak adat Melayu yang diamalkan oleh golongan diraja dan golongan rakyat. Ada
antaranya masih digunapakai dan ada juga di antaranya diubahsuai supaya sesuai
dengan peredaran masa.
Falsafah kelima yang ditunjukkan adalah falsafah kekuasaan. Kitab ini terlalu banyak menceritakan kekuasaan raja. Raja sangat berpengaruh dari segala sudut. Raja berkuasa menitahkan apa sahaja kepada rakyat da rakyat perlu menunaikannya jika tidak mahu dihukum. Saya melihat, kuasa raja sebagai kuasa mutlak terlalu banyak menindas golongan rakyat. Kandungan kitab ini mempamerkan sikap raja yang kejam dan sanggup berbuat apa sahaja demi mendapatkan sesuatu. Raja pada zaman dahulu terlalu berkuasa sehingga bertindak zalim di luar batas kemanusiaan. Justeru, tidak hairanlah mengapa rakyat begitu patuh kepada raja biarpun diperlakukan dengan buruk rupa.
Falsafah keenam yang ditonjolkan dalam
pembentangan ialah keberanian. Keberanian raja merujuk kepada keberaniannya
menjajah da mentakluk negeri lain untuk meluaskan pengaruh jajahannya. Dalam
kitab ini, turut diceritakan mengenai sikap keberanian yang ditonjolkan oleh
golongan rakyat biasa seperti badang. Kitab ini banyak menonjolkan ketokohan
keberanian Hang Tuah. Hang Tuah digambarkan sebagai seseorang yang sangat
hebat. Perkara ini seperti sengaja ditonjolkan untuk menunjukkan kehebatan dan
keberanian orang-orang Melayu pada waktu tersebut.
Falsafah ketujuh yang ditonjolkan ketika pembentangan adalah nilai dan etika.
Etika dan nilai yang digarap dalam kitab ini diwarisi rakyat. Kitab ini juga
menggariskan tugas–tugas raja dan pembesar dan peranan–peranan rakyat. Raja
juga sebagai bayangan tuhan atau payung kepada rakyat.
Kesimpulannya, secara keseluruhan
dapat dilihat betapa karya agung ini bersifat sejagat dan menyeluruh. Namun,
terdapat unsur–unsur mitos yang seakan–akan tidak masuk akal di dalam kitab
ini. Kekuasaan yang ditonjolkan oleh raja secara melampau dan juga kezaliman
raja menunjukkan betapa tidak adilnya raja pada suatu ketika dahulu. Dalam
kitab ini juga ditonjolkan secara melampau ketaatan kepada raja. Justeru,
pepatah ‘adat Melayu tidak menderhaka’ begitu terserap dalam masyarakat Melayu
pada suatu ketika dahulu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan